onsdag 18. juni 2014

Rapport fra gradsdagen ved NMBU

En flott og lærerik dag!

Denne dagen overgikk mine forventninger mange ganger. For det første er jeg imponert over studentenes prestasjoner! De har virkelig jobbet med oppgaven - og de presterte utmerket under presentasjonene. 

Jeg skal ikke gå i detalj på de seks presentasjonene jeg var på fordi de alle var flotte. Får du muligheten til å gå på forsvar av masteroppgave, så anbefaler jeg sterkt at du gjør det! Både når det gjelder metode (kvalitativ, kvantitativ, validering, utdyping, mm), teori og praktisk gjennomføring av datainnsamling, -analyse og funn har jeg lært mye i dag. Hva man bør gjøre - og hva man ikke bør gjøre. 

Det nest viktigste er å være kritisk

Uten tvil. Sensorene spurte "hvorfor valgte du x" og "hva ville du gjort annerledes" på hver presentasjon. Det var kritikk i forhold til generell metode (kvalitativ/kvantitativ) og konkret i forhold til utvalg, kategorisering eller transkribering. Og mye mer. To av presentasjonene jeg overvar fikk A - og også de fikk en stor porsjon kritiske spørsmål. 
Jeg tror målet var å se hvor reflektert studentene var rundt egne valg. Dette tar vi med oss videre i vårt eget studie: "vær kritisk til alt, reflekter rundt alt". Like greit å gjøre det først som sist.

Det aller viktigste er å skrive en oppgave som bidrar med noe nytt

Å skrive om noe man har lyst til selv er fint det, men en masteroppgave skal på en eller annen måte også bidra til eksisterende kunnskap. Der har jeg i dag fått inspirasjon til å jobbe videre med problemstilling til vårt eget studie. Tid og ressurser er veldig knapp og derfor må problemstillingen spisses nesten til det latterlige. Vårt tema (dynamisk økonomistyring) med vår vinkel (controller) har det vært forsket veldig lite på i Norge, så dette blir spennende! 

Tårnbygningen ved NMBU før det hele startet i dag.

Videre lesning

HH ved NMBU har opprettet et arrangement på Facebook: 

Dette var dagens program: 

Her er sammendragene av dagens presentasjoner: 

Min Twitter-konto

Hvor jeg har tvitret litt om dagen i dag: https://twitter.com/MereteBuerstad


Gratulerer til alle som i dag ble siviløkonomer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar